مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 23 مهر 1401 ساعت 16:422022-10-15اقتصادي

فارس من| دلایل ناکارآمدی قانون بانکداری بدون ربا/ مانع اجرای بانکداری اسلامی چیست


بنگاه داری بانک ها از معضلاتی است که این روزها بانک های کشور به دلیل نبود نظارت مستمر و کافی، تبدیل به یک مشکل بزرگ برای اقتصاد کشور و بانک ها شده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اگر چه کلمه بانک واژه ای غربی و صنعت بانکداری رهاورد آنجاست، اما عملیات بانکداری، اکنون منحصر به غرب نیست.

عملیات اصلی بانکی، مثل مبادله به کمک چک، بیشتر در شرق متداول بوده و حتی کلمه چک، واژه فارسی (به معنای قباله و برات) است که با همین تلفظ در فرهنگ غرب راه یافته است.

با تشکیل حکومت در صدر اسلام، بازرگانی در مدینه و مکه، پابه پای افزایش قبایل و جمعیت هایی که به اسلام می گرویدند، توسعه یافت؛ اسلام برخی از روش ها و نظام های مبادلاتی رایج و همچنین معیارهای پولی را معتبر شناخته و بعضی از روش های معاملاتی را نکوهش و تحریم کرده است.

* بانکداری اسلامی پس از انقلاب با وجودی که 37 سال از تصویب قانون بانکداری اسلامی بدون ربا (سال 1362 این قانون تصویب شده است) در کشور می گذرد، اما این قانون همچنان به شکلی کاملا دقیق اجرا نشده و خیلی از عقود بانکی همچنان کارشناسان، بانکداری بدون ربا باید در یک اقتصاد اسلامی خود را نشان دهد؛ اما متاسفانه چون بخش عمده اقتصاد ایران اسلامی نیست و بازارهای سوداگری و سفته بازی از هر بازاری فعال تر و پر جنب و جوش ترند


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

فارس من| دلایل ناکارآمدی قانون بانکداری بدون ربا/ مانع اجرای بانکداری اسلامی چیست

فارس من| دلایل ناکارآمدی قانون بانکداری بدون ربا/ مانع اجرای بانکداری اسلامی چیست